Road to Edinburgh (3)

Van topfit naar futloos. Zo kan de 4e trainingsweek wel worden samengevat. Corona gooide, zoals bekend, roet in het eten. Aangezien ik gelukkig nog redelijk vroeg in de voorbereiding van mijn marathon zit en er geen bijzondere trainingen op het programma stonden, heb ik deze niet doorgeschoven. Goede rust tijdens en na ziekte stond en staat in principe altijd centraal. Aan het einde van deze week heb ik nog een testloopje gedaan en bleef de teller op 5 kilometer steken (doel was 50 km). Lees hieronder hoe de 5e t/m 7e week van mijn ‘Road to Edinburgh’ is verlopen.

Week 5/ 13
Vanaf maandag voelde ik me weer iets beter, maar merkte ik nog wel wat vermoeidheid. Op dinsdag wilde ik weer met de loopgroep van GA mee, maar daarvoor was ik helaas nog niet fit genoeg. Het leek me verstandig om de training alleen te doen. De training heb ik voor 2/3e deel afgewerkt. Dit betekende een 10-kilometerloop met twee versnellingen van 8 minuten. Met name tijdens het versnellen was ik snel buiten adem. Het was een moeizame loop, zowel fysiek als mentaal. Vervolgens was ik ook nog niet in staat om op de donderdag een volgende training te doen. Vermoedelijk door de naweeën van corona. Voor de zekerheid heb ik dus extra rust gepakt. Op zaterdag stond namelijk een duurloop van 25 kilometer gepland. Vooraf wist ik, gezien mijn gesteldheid, dat dit een uitdaging zou worden. Tijdens het rennen bleek dit ook zo te zijn, waardoor ik niks wilde forceren en het bij 15 kilometer hield. Dit ging in een relaxed tempo van 5:17 min/km. Ondanks dat ik dus moeilijk ‘in de flow’ kwam, was ik wel blij dat ik circa 1,5 uur achter elkaar heb gelopen. In plaats van een herstelloop op zondag heb ik nog een prachtige wandeling gemaakt. Daar had ik meer zin in. Al met al een zoektocht naar mijn conditie. Deze ga ik vast weer in de komende weken terug vinden. Loopkilometers: 25 (doel: 65).

Wandelen langs de Ruiten AA

Week 6/ 13
Na een lange tijd sloot ik op dinsdag weer aan bij de loopgroep van GA. Er stond een fartlek door het Noorderplantsoen op het programma. Ondanks het slechte weer ging deze training verrassend lekker. Het waren ideale crossomstandigheden in plantsoen. Met name tijdens de heuveltjes omhoog werd er versneld. Het was erg leuk om weer eens in een groep te trainen, dat geeft toch wat extra’s. Donderdag voelde ik de training nog wel in het lichaam en deed ik een kort duurloopje van 10 kilometer. Er stond veel wind (kracht 6). Hierdoor had ik het mentaal zwaar en kwam ik er niet echt lekker in. Onderweg zelfs een paar keer gewandeld. Ik was dan ook blij toen ik weer thuis was. In het weekend heb ik een lange duurloop van twee uur gedaan. Vooraf zag ik hier tegenop. Dit omdat ik in tijden niet zo lang achter elkaar heb doorgelopen. Maar dit ging wederom heel goed. Ik zat fijn in de cadans en de kilometers vlogen stabiel voorbij. Aan het einde van de loop stond de teller op 23,6 kilometer, met een gemiddeld tempo van 5:06 /km. Wat hierbij ook absoluut meehielp, was dat ik echt weer bewust goed kon doorademen. Dit smaakt naar meer! Loopkilometers: 48 (doel: 65).

Twee-uurloop

Week 7/ 13
Op de helft van de voorbereiding. Tot nu toe gaat het met ups en downs maar deze week ging eindelijk weer eens mooi. Ik liep deze week, als vanouds, vier keer. De week heb ik afgetrapt met een herstelloopje van 6 kilometer. De duurloop van zondag zat nog wel in de benen, maar doorademen ging gelukkig weer als vanzelf. Hier hoefde ik me dus minder tot niet meer druk over te maken. Dat is toch wel een verademing. Net als het duurloopje van woensdag. Hieraan had ik 10 versnellingen van 1 minuut toegevoegd. Dat ging op een best hoog tempo van 3:45-4:00 min/km. Daarbij was het wel weer even wennen aan de ‘hoge’ temperatuur (18 graden). Vrijdagavond was ik sinds tijden weer eens op de baan te vinden. De Yasso 800 training stond namelijk op het schema. Eén van mijn favoriete baantrainingen. Ik deed ditmaal 8 x 800 meter versnellingen en het ging top! Over een maand voeg ik er nog 2 versnellingen aan toe. Mijn tempo lag zo rond de 4:00 min/km wat 3:10 – 3:15 per 800 meter betekent. Met andere woorden, een tijd onder de 3 uur en 15 minuten zou op basis van deze training mogelijk zijn. Dat doel houd ik zeker voor ogen. En al helemaal nu Arjen Robben een prachtige tijd van 3:13:40 heeft genoteerd tijdens de marathon van Rotterdam. Dus.. een leuke uitdaging om hieronder te duiken 😉 De 7e week eindigde ik op eerste paasdag met een duurloop van 20 kilometer. Ook deze ging weer fijn. Mede dankzij het fijne weer. Loopkilometers 53 (doel: 50).

De belangrijkste fase in deze aanloop lijkt dus op het goede moment te komen. Zowel fysiek als mentaal voel ik me weer sterk. Dat geeft de burger moed! Wordt vervolgd in deel 4…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.